Novinky
Kliknutím na záhlaví se skryjí/objeví novinky.
Odběr
|
Více...
MČR družstev a 10-ti tanců 2024
17. 3. 2024
Na mistrovství republiky v družstvech ve standardních tancích se Dominik Burda v kategorii dospělí umístil s družstvem Olympu Olomouc na 7. místě ze 16...Více...
MČR LAT 2024
24. 2. 2024
Na mistrovství ČR v latinskoamerických tancích se Dominik Burda za Olymp Olomouc umístil na 35. místě ze 48.
Krásného výsledku dos...Více...
MČR STT 2024
27. 1. 2024
Na mistrovství republiky ve standardních tancích se Dominik Burda v kategorii mládež probojoval do semifinále a obsadil krásné 11. místo...Více...
Historie společenských tanců
Prezentace o historii tanců
Waltz
Waltz je tanec ve 3/4 rytmu, jehož tempo se pohybuje kolem 30 taktů za minutu. Jedná se o
standardní švihový tanec. Je pro něj charakteristický rytmický plavný pohyb.
Neví se přesně, kdy vznikl, vznik se datuje na počátek 19. století do Rakouska a Německa.
Jednou z oblíbených folklorních variant je ländler, jehož původní varianta se vyznačuje
složitými podtáčkami a poskoky v těžkých botách. Tančil se ve volnějším tempu, než dnešní
waltz. V Americe přibližně v r. 1870 vznikl Waltz Boston. Tento se od dnešního waltzu liší
postavením, kdy partneři tančí vedle sebe. Pro Bostonstký waltz je typické množství točených
figur a variací.
Z ländleru a bostonu se koncem 19. století v Anglii vyvíjí předchůdce moderního waltzu, jak
jej známe dnes. Velký boom zažil anglický waltz až po první světové válce. Ještě v r. 1922
vyhrál Victor Sylvester taneční mistrovství otáčkou vpravo - uzavřenou změnou - otáčkou vlevo.
Jeho krok tehdy měl schéma krok-krok-přísun. Teprve v letech 1926-1927 vzniká varianta
základního kroku krok-stranou-přísun ("waltzový čtvereček"), což dává prostor pro vznik figur
a variací.
V angličtině "English Waltz", "Slow Waltz". Valčík = "Vienesse waltz" - pro waltz i valčík v
anličtině stejné slovo.
Tango
Tango je tanec ve 4/4 rytmu, soutěžní tempo je kolem 32 taktů za minutu, tudíž je o 2
rychlejší než waltz. Jedná se o zdůraznění pohybu na místě, vyznačuje se kontrastem mezi
rychlými a plynulými pohyby, je z něj patrná ostrost, místy až trhanost. Rovněž držení je jiné.
(Argentinské vs evropské.) Tango vzniká kolem roku 1880 v argentinském Buenos Aires.
V této době zde bylo velké množství přistěhovalců, přičemž tato vrstva byla tvořena ze
70% muži. Každý národ přidal to „svoje“, tudíž je Argentinské tango všehochutí, kde můžeme
pozorovat černošské, indiánské, evropské i domorodé. Po práci chodívali chlapi do bordelů,
kde se formuje tango jako „tanec vášně“, symbol „boje o ženy“. Teprve později proniká i do
vyšších vrstev. Ve 20. letech 20. století se dostává do Evropy (přes Paříž), kde si získává
obrovskou oblibu. Jeho tempo se zpomaluje, témata textů a hudby se z veselých a optimistických
mění na nešťastnou lásku (rozchod, neopětování lásky, ztracený mládenec/dívka/kamarád).
V 30.-40. letech se tango, jak jej známe v Evropě, opět mírně zrychluje a dostává jazzový ráz.
Valčík
Jako prvního předchůdce valčíku lze označit lidový tanec Volta, který je zmiňován jako italský
a francouzský lidový tanec. Tento tanec je charakteristický otáčivým pohybem, a proto vyžaduje
těsné postavení partnerů (dáma po levé straně partnera), což je v této době ve vyšších
vrstvách považováno za něco vulgárního. Ludvík XIII (první pol. 17. stol) jej na svém dvoře
zakázal. Samozřejmě je nutné se zmínit i o Ländleru, který byl populární v Rakousku a Německu
a je též předchůdcem valčíku.
Pár zajímavých dat: V roce 1754 se zmiňuje jedna vídeňská komedie o tanci „Waltz“. V roce 1787
se valčík tančí ve Vídeňské opeře. V roce 1818 byl v Berlíně (po dlouhých tahanicích) zrušen
soudní zákaz tančit valčík.
V 19. století zažívá valčík velký rozmach, čemuž napomohlo to, že na poč. 19. století dochází
k otevření velkých tanečních sálů pro veřejnost. V roce 1812 přichází do Anglie, kde byl
uveden jako „German Waltz“. Nyní se používá pojem „Vienesse Waltz“.
Foxtrot a Quickstep
Tance ve 4/4 rytmu, QS 50-56mpm, F 28-30.
Foxtrot vznikl v Anglii, jedná se o nejtypičtější anglický tanec, který se vyznačuje
„rozvinutím“ pohybu do prostoru (postupový tanec). Je pokládán za nejtěžší tanec na světě
kvůli své pomalé hudbě, která společně s postupovým charakterem tance znemožňuje efektivní
zakrývání chyb.
Foxtrot je pojmenován po herci Harry Foxovi, který podle legendy nemohl najít partnerku,
která by byla schopna tančit obtížný two-step. Proto přidal dva rychlé, „kulhavé“ kroky
(two trots) a tím vytvořil základní rytmus foxtrotu: slow-slow-quick-quick. Poprvé se veřejně
tančil v roce 1914.
Vrchol popularity přichází ve 40. letech 20. století, kde zároveň dochází k tomu, že některé
orchestry hrají foxtrot velmi rychle (až přes 50 taktů za minutu), což skoro znemožňuje
foxtrot tančit. Vyvinul se quickstep, který má trochu jiný charakter pohybu. Zajímavé je, že
první soutěž ve foxtrotu byla spojena se soutěží v charlestonu.
Polka
Polka má 2/4 takt, vznikla v Čechách kolem r. 1830. Velmi rychle se rozšířila, v 1840 se
běžně tančila ve Vídni.
Původně se tanci kvůli jeho polovičnímu rytmu říkalo půlka, později se z názvu vyvinula
polka. Zajímavé je, že ač se tančí ve standardním držení, tanečníci se nedotýkají těly.
Polka vyniká velkou rozmanitostí figur a variací.
Samba
2/4, někdy 4/4 takt, většinou okolo 50 taktů za minutu. Charakteristický je houpáním v kolenou
a v bocích, zachycuje flirtování.
Samba vznikla jako lidový tanec v Brazílii. Původně se tančilo v kruhu kolem jednoho tanečníka,
který gestem k sobě přivolal jednu tanečnici do středu a udělal s ní pár kreací. V Brazílii
byla a je velice populární. Samba má mnoho variací. Ta, kterou známe my, se vyvinula v Evropě.
Samba se dostala do Evropy v r. 1913, nicméně to zrovna byla tangová horečka a tak se samba,
tančená především na pódiích nočních podniků, moc neujala. V taneční sezóně 1923-24 se opět
dostává na parket a nastává její renesance. Děje se tak v Paříži a tamější samba má trochu
jinou formu. Na přepracování samby pro Evropu se tak podílejí francouzští taneční mistři.
Rozlet samby zarazila Druhá světová válka, masivně se tedy rozšiřuje až po roce 1945.
Autor: eMko